10/4/10

Ijtimak Tarbawi Pemuda Pas Peringkat Kebangsaan 2010




Ijtimak Tarbawi Pemuda Pas Peringkat Kebangsaan 2010 - 2


2hb Oktober 2010, aktiviti bermula dengan qiamullail secara fardi (sendiri2) di kalangan peserta. Seterusnya Solat Subuh berjemaah yang diimamkan oleh Al-Fadhil Al-Ustazul Murabbi TG Haji Abdul Hadi Awang. Kehadiran peserta semakin ramai dan melimpah hingga ke luar masjid Rusila. Kuliah Subuh disampaikan oleh TG Haji Abdul Hadi dengan pengisian Tafsir surah Al-Hujurat bagi sesi yang pertama dari ayat 1-ayat 10 dan kemudiannya bersambung pada jam 11.00 pagi bagi sesi yang kedua sehingga zuhur dari ayat 11 hingga akhir surah.

Sebagaimana kita maklum, surah tersebut padat dengan petunjuk Allah s.w.t. kepada orang-orang yang beriman akan akhlak dan adab mereka sesama mukmin dan pimpinan. Kupasan yang sangat menarik dan hidup disampaikan oleh TG Haji Abdul Hadi Awang menjadikan mereka yang pernah mempelajari tafsir surah tersebut juga sangat terpegun dan tersentuh. Gaya penyampaian Tuan Guru yang bersungguh-sungguh, padat dengan ulasan asbab an-nuzul, tafsiran dari hadith2 Nabi s.a.w. dan dikembangkan dengan sirah nabawiyyah dalam keadaan hanya sekali sekala melihat kitab menggambarkan bahawa beliau telah hadham dengan tafsiran surah tersebut. Syarahannya lebih terperinci dan luas dari isi yang terdapat dalam buku tafsirnya yang dicetak dan dijual sepanjang ijtimak ini. Yang lebih membekas dalam hati para peserta ialah kupasan dan syarahnya sangat hidup dan contoh2 yang diberikan sangat realiti. Alhamdulillah, kami berjaya menamatkan pengajian kitab tersebut secara talaqqi dengan beliau. Sebelum ini, kami adalah anggotanya dalam jamaah Pas, pendokongnya dalam perjuangan Islam, murid umumnya dalam ceramah dan taujihat.. hari ini, kami telah menjadi murid khususnya dengan menamatkan pengajian secara talaqqi surah tersebut. Terima kasih Ayah Chik!
Selepas kuliah subuh (di antara Tafsir surah Al-Hujurat sesi 1 dan 2) lebih kurang jam 9 pagi, Peserta ijtimak diisi dengan pengisian penting bertajuk Pas dan Tarbiyah yang disampaikan oleh Al-Fadhil Al-Ustazul Murabbi Dato' Yahya Othman, mantah ahli Majlis Syura Ulamak, yang merupakan Murabbi Pas Pusat dan pengulas kepada pengisian beliau ialah Al-Fadhil Al-Ustaz Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden Pas.

Ustaz Yahya Othman yang walaupun keuzuran, memilih untuk menyampaikan pesanan-pesanannya sambil berdiri walaupun urusetia telah menyediakan kerusi dan meja untuk beliau duduk. Beliau menyatakan perasaan sayang dan sangat bahagia lantaran dapat bersama-sama himpunan anak-anak muda Pas yang berkumpul atas nama Tarbiyah. Banyak pesanan-pesanan yang dititipkan beliau yang antara lainnya ;
  1. perlunya anak-anak muda menghidupkan dakwah di kalangan muslim dan non muslim untuk memindahkan manusia dari sekadar muslim kepada mukmin, seterusnya menjadi muhajir dan mujahid.
  2. hidup Nabi s.a.w. dipenuhi dengan perjuangan. Lebih kurang 52 peperangan berlaku di sepanjang hidup Nabi s.a.w., 27 darinya disertai oleh baginda s.a.w.
  3. dalam perjuangan perlunya ilmu dan faham (al-fahmu al-amiq) dan beramal dengan ilmu
  4. dalam perjuangan, para pejuang mesti menjadi qudwah atau teladan kepada sasaran dakwah
  5. membimbing masyarakat agar celik agama dengan memahamkan mereka akan intipati Al-Quran
  6. selalulah membaca kisah-kisah syabab (anak muda) dalam sejarah awal kegemilangan islam.
Pengisian beliau kemudiannya diulas oleh Ustaz Nasharuddin Mat Isa dengan ulasan yang sangat baik. Beliau menyimpulkan, untuk menjadi qudwah atau teladan dalam dakwah ;
  1. perlu kepada pemerkasaan ilmu, iman dan akhlak.
  2. asas kepada ilmu ialah makrifah ad-din iaitu celik agama
  3. ilmu agama yang dianggap keutamaan sekarang ini malah turut dipersetujui di kalangan pimpinan gerakan Islam yang turut hadir dalam pertemuan gerakan Islam di peringkat antarabangsa ialah ilmu berkaitan fiqh al-maqasid as-syariyyah.
  4. untuk melahirkan Jil Al-Quran Al-Farid (generasi Al-Quran Unik), hendaklah rutin membaca al-Quran, melihat terjemahannya, mempelajari tafsir Al-Quran, beramal dengan segala isinya serta istiqamah dengan tuntutan al-Quran.
Ustaz Nasharuddin Mat Isa juga menyatakan bahawa kita perlu merasa bangga lantaran bersama dengan perjuangan PAS. Beliau menceritakan bahawa, sebaik sahaja selepas muktamar Pas Pusat 2010 di Kelantan yang lepas, beliau ada pergi ke Syria dan berjumpa dengan pimpinan Hamas iaitu Saudara Khaleed Misy'al. Di awal-awal pertemuan tersebut, Khaleed Misy'al bertanya khabar tentang Ustaz Yahya Othman dan meminta Ustaz Nasharuddin Mat Isa menyampaikan salam beliau kepada Ustaz Yahya. Ini menggambarkan betapa eratnya hubungan mereka (Hamas-Ikhwan) dengan Ustaz Yahya Othman.

Seterusnya Ustaz Nasharuddin bertanyakan pendapat beliau (Khaleed Misy'al) tentang Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) yang telah ditubuhkan dalam Pas hasil dari satu kajian panjang dan dengan persetujuan beberapa orang tokoh gerakan Islam dan Ulamak dalam satu pertemuan di London (melibatkan TG Haji Abdul Hadi, Rashid Ganoushi Tunisia, Faizal Mawlawi Lubnan, Dr Yusof Al-Qardhawi dll). Khaleed Misy'al menyatakan, inilah kelebihan dan kehebatan PAS! Ustaz Nasharuddin mengatakan apalah sangat PAS jika nak dibandingkan dengan Ikhwan atau Jamaat Islami. Khaleed Misy'al menyatakan ANTUM WAAQIEYYUN - kalian sangat realistik. Pas baginya sebuah Harakah Islamiah yang sangat memahami dan bergerak berasaskan realiti semasa. Katanya, kalian mengkaji dalil, memahami realiti dan kalian bergerak berasaskan perkara tersebut. Dalam bab ini, PAS mendahului dan menjadi contoh kepada gerakan-gerakan Islam yang lain. Tambahnya lagi, isu ini (penglibatan non-muslim dalam harakah Islam) hangat dibincangkan di kalangan gerakan Islam di seluruh dunia dan Hamas akan belajar tentang perkara ini dari PAS!

Inilah kelebihan Parti Islam Se-Malaysia PAS. Kita tidak perlu berbangga dengan berapa banyak kitab Hasan Al-Banna yang dikhatam, merasa gah dengan berapa banyak buku haraki Syed Qutb atau Abul A'la Al-Maududi yang dihadham... kerana tarbiyah itu bukan semata-mata berbangga dengan kitab dan buku tetapi indikator tarbiyah ialah pada melahirkan jundi yang terus menerus memperbaiki diri dan ikhlas bekerja memenangkan Islam serta dirasai ramai akan sumbangannya kepada perkembangan dan pembelaan Islam!
Gambar sekitar pendaftaran peserta pada petang 1hb Oktober 2010. Kehadiran yang sangat memberangsangkan dari pemuda, nisa', muslimat dan siswa-siswi dari seluruh negara. Walau pun program hanya wajib kepada exco pemuda pas pusat, exco pemuda pas negeri dan kawasan, tetapi seluruh ahli pemuda, muslimat, nisa' dan siswa-siswi dijemput hadir dan dialu-alukan.

Pengisian bermula dengan Kuliah Maghrib yang disampaikan oleh Naib Presiden Pas merangkap Ahli Majlis Syura Ulama' dan Pesuruhjaya Pas Pahang, Al-Fadhil Al-Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man. Para peserta yang tiba awal, padat memenuhi ruang solat utama masjid Rusila. Sebahagian dari peserta ada yang masih dalam perjalanan.

Selepas Isyak, bermulanya Majlis Perasmian yang dilangsungkan oleh Presiden Pas, Al-Fadhil Al-Ustazul Murabbi, TG Haji Abdul Hadi Awang. Ustaz Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz, selaku Pengerusi Akademi Tarbiyah (AKTAR) DPPP menyampaikan ucapan alu-aluan. Murabbi muda ini adalah antara tenaga utama mendokong Ustaz Nasruddin Hasan Tantawi dalam memugar kembali agenda tarbiyah di kalangan pemuda PAS!

Ucapan perasmian disampaikan dengan penuh semangat oleh Al-Fadhil Al-Ustazul Murabbi TG Haji Abdul Hadi Awang. Tokoh Ulamak dan Murabbi yang lebih dikenali dengan panggilan Ayah Chik di kalangan anak muridnya ini sentiasa segar dan bersemangat bila membicarakan tentang kepentingan tarbiyah dalam perjuangan. Turut hadir semasa majlis perasmian ini ialah Al-Fadhil Al-Ustazul Murabbi, Dato' Yahya Othman selaku Murabbi Pas Pusat walau pun dalam keadaan sedikit uzur. Digagahinya juga demi kelangsungan tarbiyah generasi muda Pas!

sumber dari :

No comments: