9/12/09

Pasangan Hidup





“Apakah kita sekadar mencari pasangan hidup yang hanya membolehkan kita pergi usrah? Atau membenarkan kita pergi ke program latihan?

salam..sekarang aku mengikuti sebuah cerpen tulisan Ustaz Dzul..hebat. Aku mengagumi peribadi beliau sebagai seorang pejuang walaupun kadang-kadang pandangan Ustaz menimbulkan kontreversi..dan itulah sepatutnya Mahasiswa. World Class Leader..punya pemikiran yang jauh ke depan..bukan sekadar berada di dalam kotak. Namun seperti biasa kelemahan pasti ada..

ha siapa setuju dengan persoalan di atas? ini adalah keratan persoalan di dalam cerpen beliau yang bertajuk Fahiyah. Aku merasakan ia adalah gambaran kehidupan sebuah Baitul Muslim yang diimpikan oleh beliau..dan sudah pastinya oleh semua orang yang menggelarkan dirinya seorang Pejuang..

'Itu pandangan yang masih sempit. Sepatutnya kamu semua berusaha mencari pasangan yang akan menanam jiwa kehambaan dalam diri kamu dan mendekatkan kamu kepada Allah,” mereka semua terlopong mendengar penerangan saya.Pasangan yang boleh mendekatkan diri kita kepada Allah, bukan sahaja akan menjadi pendorong kepada kita untuk aktif berjuang bahkan akan sentiasa memberikan peringatan kepada kita tentang kedahsyatan akhirat dan sentiasa menyiram hati kita dengan air keimanan.'

Inilah jawapannya..bukan sekadar apa yang sering ditanamkan kepada kita..boleh pergi program..boleh pergi usrah..boleh pergi program adik-adik...atau program alumni. Baitul Muslim yang di bina bukan sekadar itu..tapi punya matlamat yang lebih luas dan besar. Sebagai peringatan kepada kematian dan kehidupan yang Abadi Di Sana...Bagaimana mahu membina hati yang bersih jika Dunia masih melekat di Hati kita???


Oleh kerana itulah ada pasangan-pasangan Baitul Muslim yang dibina kecundang di tengah jalan. Kerana tidak memahami akan matlamat sebenar pembinaan Baitul Muslim..ada pulak yang dicalitkan dengan maksiat. Berkat atau tidak anda rasai sendiri nanti?? jangan disalahkan sesiapa jika Baitul Muslim kecundang di tengah jalan. Namun kebahagiaan pasti menjadi harapan sesiapa saja yang membina Masjid.

Namun jangan mengharapkan kesempurnaan jika diri sendiri pun masih goyah diulik mimpi Dunia. Tiba-tiba idea tersekat...

2 comments:

Olive Tree Guitar Ensemble said...

Hi, it's a great blog.
I could tell how much efforts you've taken on it.
Keep doing!

mira_safiah said...

erk..